Selecteer een pagina

Waarom + hoe + wat = succes!

“Celebrate your successes. Find some humor in your failures. Don’t take yourself so seriously. Loosen up and everybody around you will loosen up.”

Dit waren de woorden van de Sam Walton, de bedenker van Wal-Mart. Een winkelketen met miljarden omzet per jaar. Maar na de dood van Sam ging het mis. Niet dat Wal-Mart minder omzet draaide, nee, maar de integriteit van het bedrijf ging volledig verloren.

Hoe komt dat?
Het plaatje klopte niet langer.
De nieuwe CEO’s hadden de boodschap niet begrepen.

Ik hoop dat jij niet zo’n ondernemer bent die bijvoorbeeld concurreert op prijs. Want dat is wat Wal-Mart uiteindelijk deed, ook al was dat Sams oorspronkelijke bedoeling niet. En als je op prijs concurreert, dan ben je aan het manipuleren.

Het werkt effectief, voor zolang je het kan volhouden (niet lang meestal), maar het inspireert mensen zelden tot loyaliteit. Dan kopen klanten omwille van de prijs, niet omwille van de waarde die jij te bieden hebt, en al zeker niet om wie jij bent en waar jij voor staat.

Ik hoop eerder dat jij een gepassioneerd onderneemster bent.
Iemand die écht verschil wil maken in de wereld en dus onderneemt mét passie en integriteit, zoals Sam het had gewild voor Wal-Mart.

Maar dan nog… passie alleen is niet genoeg.
Vooraleer passie kan overleven, heb je structuur nodig. Zonder structuur haal je het niet. Maar structuur heeft ook passie nodig, anders lukt het ook niet. Ze gaan dus hand in hand.

Waar haal je die passie?
Uit WAAROM je doet wat je doet. Je “why” dus. Daar had ik het een tijdje geleden over, remember? Ik heb die e-mail ook even op mijn website gepubliceerd, zodat je ‘m opnieuw kan lezen: klik hier. Lees ook het vervolg: klik hier.

Maar met je “why” alleen, kom je er niet. 
Je moet ook weten HOE je dat in de praktijk gaat manifesteren. Dat is je bouwstructuur, dat bovenop jouw fundament (jouw “why”) komt te staan. Structuur is belangrijk voor jouw focus en richting.

En dan komt jouw WAT: een aanbod creëren dat ademt WAAROM jij doet wat je doet en perfect in het HOE past.
Je WAT is wat je in de rekken van je winkeltje legt, nadat je het fundament stevig hebt neergezet (WAAROM) en je winkelgebouw er staat (HOE). M.a.w. het plaatje klopt.

En dan… pas als dit plaatje klopt, kan je gaan marketen.
Niet eerder. Want als je ook maar een stap overslaat, dan heb je het voor jezelf niet voldoende helder, en word je boodschap misbegrepen of gewoonweg niet gehoord. Dan blijft je omzet uit en vind je nauwelijks of geen (of niet de juiste) klanten. En daar kan je heel veel geld, tijd en energie aan verspillen.

Weet jij heel duidelijk hoe jouw bedrijf is opgebouwd?

  • Weet jij waar je voor staat en waarom je doet wat je doet?
  • Heb jij een werkende structuur uitgedacht met strategieën die jouw “why” onderbouwen en versterken?
  • Past jouw aanbod precies in dat plaatje?
  • Klopt jouw marketing en communicatie precies met de antwoorden op bovenstaande vragen?

Ik hoop het althans.
Alleen jij weet het antwoord op deze vragen.
En daarvoor moet je in de eerste plaats ook weten: Wie ben ik en wat wil ik?

Geen eenvoudige vraag als je het gevoel hebt dat je vooral op de wereld staat om anderen te plezieren of aan verwachtingen te voldoen. Dan begin je misschien nu nog maar pas te ontdekken hoe de vork aan de steel zit. Of… besef je dat het eindelijk tijd is om je EIGEN leven te leiden (en dus jouw EIGEN bedrijf neer te zetten) en niet dat van een ander.

Maar écht… this is it!
Dit is het grootse avontuur van het ondernemen: ontdekken wie je bent, wat JIJ wil en hoe je dat gaat uitdrukken in de wereld, gedreven door jouw unieke “purpose”, de rode draad doorheen jouw leven, waardoor je écht verschil kan maken. Whoohoo…!

Ik blijf ‘m herhalen:

“The world needs that special gift that only you have.” 

Marie Forleo weet al langer dan vandaag dat dit de manier is om jouw onderscheidend vermogen, als mens én als onderneemster, te ontdekken en daarmee verschil te kunnen maken. Dit is de eerste stap.

Ik vind het in elk geval een héérlijk avontuur (en vaak een tikkeltje spannend). En ik gun het jou van harte om die antwoorden te vinden, zodat jij een bedrijf kan neerzetten waar je écht trots op kan zijn.

Hulp nodig? Ik sta voor je klaar.
Klik hier om te ontdekken wat ik voor je kan betekenen.

P.S. Ben je benieuwd naar Sam Waltons “why”?
Sam geloofde dat als hij voor mensen zou zorgen, mensen ook voor hem zouden zorgen. Hoe meer Wal-Mart zou kunnen geven aan haar werknemers, klanten en de samenleving, hoe meer die mensen zouden teruggeven aan Wal-Mart, geloofde hij. “We werken allemaal samen, dat is het geheim,” vertelde hij ooit in een interview. Voor Sam was dienstbaarheid de rode draad doorheen zijn leven, en vormde dienstbaarheid ook het fundament van Wal-Mart. Het was ook pas na zijn dood dat het met Wal-Mart bergaf ging, omdat de dienstbaarheid niet langer als de belangrijkste waarde werd gezien door de nieuwe CEO’s, en het WAAROM (de “why”) dus plaats moest maken voor de WAT. De winst die moest worden behaald, werd belangrijker dan de “purpose”, en dus verloor Wal-Mart het respect van zowel werknemers, klanten als van de Amerikaanse samenleving… zonde.

Daisy De Boevere

Daisy De Boevere

Mindset- & Businesscoach

Mijn naam is Daisy De Boevere, no-nonsense mindset- en businesscoach voor multi-gepassioneerde onderneemsters. Ik help je om, vanuit een solide basis, een bloeiend en zinvol bedrijf te bouwen, waarmee jij jezelf authentiek in de wereld kan zetten.

Deel dit bericht

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *