Selecteer een pagina

Waar vind je rechtenvrije afbeeldingen voor jouw website en social media?

Tot tweemaal toe werd deze vraag aan me gesteld, deze week.
Dus ik dacht: tijd om er een blogartikel over te schrijven 😉

Door de jaren heen heb ik namelijk een aantal handige links verzameld, waar je rechtenvrije afbeeldingen kan vinden, zélfs voor commercieel gebruik. Natuurlijk is het nog altijd veel slimmer om zelf foto’s te maken, omdat je daarmee jouw brand nog net dat tikkeltje persoonlijker maakt, maar misschien houd je dat op dit moment nog niet voor mogelijk.

Een ding is zeker: afbeeldingen en foto’s van de sociale media plukken mag niet.
Facebook, Instagram en Pinterest zijn daar ontzettend streng in. Je kan er altijd even de algemene gebruikersvoorwaarden van de verschillende social media-platformen op nalezen.

Ook afbeeldingen en foto’s vanaf Google downloaden of gebruiken, kan heel wat risico’s inhouden. Het is namelijk veelal onmogelijk om de herkomst van een afbeelding of foto te vinden. Als je geen risico wil lopen om aangeklaagd te worden voor schending van auteursrecht, dan blijf je er maar beter af.

Gratis stockfoto’s

Wat je wel mag is foto’s gebruiken van zogenaamde stockphoto-websites.
Zo zijn er heel veel betalende websites, maar ook een aantal websites die mooie foto’s beschikbaar stellen, gratis en voor niets.
Ik heb er een aantal voor je verzameld:

Kijk wel heel goed wat je ermee mag doen.
Voor sommige foto’s moet je wel degelijk een auteursvermelding plaatsen. Andere foto’s mogen dan weer vrij worden gebruikt, zonder vermelding. Nog andere foto’s mogen alleen voor persoonlijk gebruik, maar niet voor commercieel gebruik.

Betalen voor foto’s en afbeeldingen

Er zijn ook een aantal betalende websites natuurlijk.
Een kleine greep:

… en als je even googelt, dan vind je er natuurlijk nog veel meer 🙂

Het voordeel van betaalde foto’s is dat je vaak ook een exclusieve licentie kan bijkopen, zodat alleen jij die foto mag gebruiken. Als een afbeelding het boegbeeld wordt van jouw unieke brand, dan is dat wel een must natuurlijk.

Google

Net nadat ik dit blogartikel publiceerde, kreeg ik een hele goeie tip van een van mijn klanten. Op Google kan je blijkbaar een filter gebruiken bij het zoeken naar afbeeldingen, waardoor Google jou enkel de afbeeldingen laat zien die je wel degelijk mag gebruiken.

Hoe ga je te werk?

  1. Surf naar Google.be en vul een zoekterm in, bijvoorbeeld “bloemetje”.
  2. Klik op het tabje “Afbeeldingen”. Nu krijg je alle afbeeldingen te zien die gerelateerd zijn aan de zoekterm “bloemetje”.
  3. Klik rechts onder de zoekbalk op “Tools”. Je krijgt nu een extra menu te zien.
  4. Klik op het kleine pijltje naast “Gebruiksrechten” en selecteer de gebruikerslicentie van je voorkeur. Je krijgt nu alle afbeeldingen te zien die gelabeld zijn met die specifieke gebruikerslicentie.

Super-handig, toch?
Zelfde kende ik deze Google-tip nog niet. Met heel veel dank aan Charlotte van C-Pure voor de tip!

Canva

Een andere optie is dat je foto’s gebruikt van het gratis design-programma Canva.
Dit is een populaire online tool waarmee je social media-afbeeldingen, e-book covers, advertenties, etc… kan ontwerpen. Canva bevat een gigantische database aan afbeeldingen, illustraties en foto’s. Die zijn enerzijds gratis, en anderzijds betaal je voor sommige afbeeldingen of foto’s een kleine bijdrage van 1 dollar.

Nu is het aan jou

Ken jij nog een leuke stockfoto-website?
Of weet jij nog een makkelijke manier om met afbeeldingen en foto’s aan de slag te gaan?
Deel het hieronder in een reactie 🙂

Daisy De Boevere

Daisy De Boevere

Coach voor vrouwelijke kennisondernemers

Mijn naam is Daisy De Boevere, gepassioneerd kennisonderneemster sinds 2005. Het is mijn missie om andere kennisonderneemsters te helpen om, vanuit een solide basis, een bloeiend en zinvol bedrijf te bouwen, waarmee zij zichzelf authentiek in de wereld kunnen zetten.

Deel dit bericht

6 Reacties

  1. Ja ik heb ook een hele waslijst met sites voor gratis beeldmateriaal 🙂
    Uiteindelijk is het wel belangrijk om precies die foto’s te kiezen die eenduidig qua uitstraling zijn en passen bij hetgeen jij als ondernemer wilt uitstralen. Daar gaat het vaak mis.

    Antwoord
    • Precies!
      Ik opteer nog steeds het liefst voor eigen foto’s, maar niet iedereen is even handig natuurlijk. Ook dan blijft het toch ook weer belangrijk om de juiste uitstraling beet te hebben, ook als je een professionele fotograaf kiest. Ikzelf ben daar ook geen held in en schakel voor beeldmateriaal vaak de mening van mijn grafisch ontwerpster in 😉

  2. Pixabay

    Antwoord
    • Goeie tip!
      Ik wou zeggen, “Hoekstra”, maar dat is allicht niet jouw voornaam? 😉

  3. Zou ik één van die twee kunnen zijn.. 🙂
    Dank je wel alvast, zeer handig!!
    En BTW, top je vernieuwde website!

    Antwoord
    • Hahaha, Véronique, wie weet 😛
      Graag gedaan, blij dat je er iets aan hebt. En bedankt voor het leuke complimentje 🙂

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *