Mijn Toolkit

14 online tools die ik je van harte kan aanbevelen

One.com

Ik ben al jaren klant bij dit Deens hostingbedrijf en super-tevreden met hun service. Upgraden en downgraden is lekker makkelijk, extra domeinen toevoegen is peanuts en zo handig, die 1-click-Wordpress-functie: binnen een minuut is jouw WordPress-website geïnstalleerd, zonder kennis nodig te hebben. In de pakketten zit ook een SSL-certificaat. De live chat-support werkt prima en is Nederlandstalig. Omdat ik meerdere WordPress-websites heb, gebruik ik het pakket Professional Plus.

WordPress

WordPress vind ik veruit het beste CMS (Content Management System) op de markt. Met WordPress kan je voor jouw website echt alle kanten uit. De software is bovendien helemaal gratis. Er zijn tal van plugins en thema’s die je kan installeren – zowel gratis als premium – om jouw website helemaal vorm te geven zoals jij dat wil. De meeste hostingbedrijven bieden tegenwoordig pakketten aan waarin je met een klik een WordPress-website kan installeren. Super-handig!

Divi

Divi is mijn favoriete drag-and-drop WordPress thema. Elegant Themes ontwikkelt voortdurend nieuwe functionaliteit van het thema, zodat je quasi onbeperkt jouw WordPress-website kan structuren en vormgeven. Voor mij is dit het thema met de allergrootste vrijheid. Dit thema wordt bovendien ook gebruikt door tal van webdesigners en webbouwers, net omdat het zo handig is. Het thema is bovendien speciaal ontwikkeld voor WordPress-gebruikers die weinig of geen kennis hebben van codering. Met één account bij Elegant Themes kan je niet alleen Divi-thema downloaden, maar ook alle andere thema’s en plugins.

WooCommerce

Met WooCommerce heb ik mijn webwinkel, betaalmodule en online leeromgeving in één. Met enkele extensies kunnen mijn klanten niet alleen kopen via mijn website, maar ook in één keer of in termijnen betalen en toegang krijgen tot mijn ledenomgeving. Bovendien wordt na de betaling automatisch een factuur doorgestuurd naar mijn klanten, wat me heel veel tijd en energie bespaart. Ook het BTW-nummer van mijn klant wordt automatisch gecontroleerd en bij Nederlandse klanten wordt de BTW verlegd. De belangrijkste WooCommerce-extensies die ik gebruik zijn Subscriptions, Memberships, PDF Invoices & Package Slips, EU VAT number en Mollie Payments for WooCommerce.

MailerLite

Ik heb echt lang gezocht naar een goede ESP (Email Service Provider), tot ik MailerLite vond. In tegenstelling tot MailChimp en ActiveCampaign (momenteel zowat de populairste ESP’s) vind ik MailerLite veel overzichtelijker, intuïtiever en gebruiksvriendelijker. MailerLite blijft stevig doorontwikkelen en geeft je alles wat je nodig hebt om van je e-mailmarketing een succes te maken, zonder dat je overweldigd raakt door de vele opties (zoals bij ActiveCampaign vaak wel het geval is). Bovendien kan je tot 1000 contacten je account levenslang gratis gebruiken, maar zelfs na een upgrade blijft MailerLite een zeer betaalbare tool (goedkoper dan MailChimp!).

Smarterqueue

Nooit meer ploeteren met spreadsheets voor jouw social media content planning! Dat is wat ik alvast ervaar met Smarterqueue. Super-handige tool om niet alleen Facebook-posts in te plannen voor zowel mijn pagina als mijn groepen, maar ook om terugkerende berichten (evergreen content) automatisch te laten verlopen. Dat bespaart me zoveel tijd en energie! Voor mij overtreft deze tool qua gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit de populaire Buffer, HootSuite en MeetEdgar.

Zoom

Al mijn klanten zeggen het zelf: Zoom werkt veel beter dan Skype. De audio en video is van hogere kwaliteit en de verbinding veel stabieler. Het is ook makkelijker om de chat te gebruiken en je scherm te delen, dan op Skype. Bovendien kan je met een klik op de knop je videochat opnemen. Ik gebruik Zoom voor al mijn gesprekken met (potentiële) klanten en zelfs om te sparren met andere ondernemers. Ik ben nooit meer terug naar Skype gegaan. En wat ook leuk is, is dat je tot 25 actieve deelnemers kan toelaten, en tot 100 passieve deelnemers, dus zolang je niet boven de 100 deelnemers gaat is dit ook een prima tool om webinars te geven en de hoge kosten van een webinar-tool te vermijden. Je kan dus prima presentaties inladen, polls afnemen en zelfs privégesprekken voeren tijdens een uitzending.

Calendly

Superhandige boekingstool met een mooie layout. Makkelijk te verbinden met bijvoorbeeld jouw Google Agenda, zodat je geen dubbele boekingen krijgt. Met de gratis versie kan je al een heel eind op weg. Met deze tool vermijd ik dat ik voortdurend heen- en weer moet mailen of moet telefoneren om een afspraak te maken met mijn klanten. Ze kunnen zelf online een afspraak inboeken op een tijdstip en datum naar keuze, volgens mijn beschikbaarheid. Calendly is ook makkelijk te koppelen met Zoom, en dankzij de herinneringsopties is de kans heel klein dat jouw klant een afspraak vergeet.

Typeform

Typeform is veruit mijn favoriete tool als ik mijn (potentiële) klanten wil bevragen. Je kan er online surveys mee ontwerpen en integreren in jouw WordPress-website. Ook handig als je een intake of testimonial wil afnemen. Met de betaalde versie kan je ook slimme ordening toevoegen, zodat jouw klant geen vragen hoeft te beantwoorden die niet van toepassing zijn en zo minder tijd verliest. Voor mij steekt Typeform ver boven SurveyMonkey en Google Forms uit qua gebruiksvriendelijkheid, vormgeving en functionaliteit.

Zapier

Zapier is een handige verbindingstool. Met Zapier kan je verschillende online tools met elkaar laten communiceren. Bijvoorbeeld als je mensen, die onlangs een vragenlijst hebben ingevuld op jouw Typeform-account, ook automatisch wil toevoegen aan jouw mailinglijst op MailerLite. Dan zorgt Zapier voor die verbinding en de automatisatie daarvan. Super-handig dus. Vooral omdat niet elke online tool met eventueel integratie- of koppelingsmogelijkheden komt. Dan is zo’n verbindingstool als Zapier een prima oplossing.

ConnectLeads

Deze handige tool gebruik ik om automatisch leads, die Facebook voor me verzamelt via een Leadformulier (Lead Advertentie), naar mijn e-maillijst over te brengen. Zonder deze tool zou ik alle e-mailadressen en voornamen manueel moeten downloaden vanaf het Facebook Advertentiebeheer, en daarna manueel uploaden naar mijn e-maillijst in MailerLite. Maar met ConnectLeads gebeurt dit volautomatisch en het is super-makkelijk in gebruik.

Vimeo

YouTube is erg populair, maar toch kies ik voor Vimeo. Omdat ik een professionele look zonder reclame belangrijk vind. Op YouTube geniet je allicht meer zichtbaarheid, maar ik vind het een erg onoverzichtelijke tool. Vimeo geeft me alles wat ik nodig heb om mijn video’s op te slaan en in te kunnen bedden in mijn website. Bovendien zijn de privacy-instellingen bij Vimeo veel beter dan die van YouTube, waardoor het voor mij erg handig is om ook de video’s van mijn leeromgeving mooi af te kunnen schermen op mijn Vimeo-account. Ik gebruik het Pro-pakket van Vimeo en dat geeft me alles wat ik nodig heb (als commercieel gebruiker ben ik ook verplicht minstens het Pro-pakket te nemen).

Canva

Canva is een handige en makkelijk te gebruiken tool om je social media content vorm te geven. Of om bijvoorbeeld een e-book of advertentie te ontwerpen. Er zijn heel veel opties mogelijk, met tal van templates en afbeeldingen om gratis te gebruiken. Maar zelfs de betalende templates en afbeeldingen kosten je slechts 1 dollar. Wat leuk is aan Canva is dat mijn grafisch ontwerpster ook haar ontwerpen met me kan uitwisselen, die ik dan telkens weer opnieuw kan gebruiken.

Dropbox

Met mijn klanten deel ik bestanden via een gedeelde Dropbox-map. Op die manier raken geen bestanden verloren en vaak zijn ze te groot om via e-mail te versturen. Dropbox is een handige tool om bestanden op te slaan in de cloud en om bestanden te delen. De privacy kan je precies instellen zoals jij dat wil. Ik vind Dropbox makkelijker werken dan bijvoorbeeld Google Drive of iCloud.

Pin It on Pinterest