Selecteer een pagina

De juiste volgorde... en waarom dat zo belangrijk is voor jouw bedrijf

Heb je zelf al eens meegemaakt dat iets zo hard bij je binnen kwam dat al de rest verbleekte?
Ik dus wel. 
En nog maar kort geleden. Heeeel kort geleden.

Het begon een kleine 2 weken geleden.
Onderneemster nummer 1 gooide zowat de handdoek in de ring.
Even later bekende onderneemster nummer 2, van wie ik altijd dacht dat zij zooo ontzettend zelfzeker was, dat ze vastliep. En zich helemaal niet zo zelfzeker voelde. Weer even later onderneemster nummer 3 die de uitspraak “ik voel me compleet verloren” aanhaalde, terwijl ze nog maar net is gestart.

Heel eerlijk?
Ik zag het ook even niet meer zitten.
Het leken opeens allemaal luchtkastelen die ik zo kon doorprikken als ik maar eventjes mijn vinger uitstak.
*Poef* Weg zijn ze.

Even dacht ik: “Wat hangt er toch maar in de lucht?”
Dus ik ging op onderzoek uit.
En zowaar… ik houd het amper voor mogelijk.

Terug naar de basis

Het gaat hierom: de basis.

Een solide basis. Een stevig, vertrouwd, diepgeworteld fundament, van waaruit we als unieke, krachtige vrouwen, eigenwijs of niet (ja, hoor!), stappen ondernemen.
Maar die is er vaak niet.
*Slik*

Hoe kan je iets bouwen, als er geen stevig fundament is?

Hoe kan iets overeind blijven staan, als de basis wankel is?

We associëren ondernemen veel te vaak met slechts 2 dingen:

  • Vrijheid (om te doen wat je wil, hoe je het wilt en wanneer je het wilt)
  • Marketing (dat stukje waar we niet altijd even graag naar uitkijken of aan werken)

Maar dat klopt niet!


Eerst en vooral is die vrijheid natuurlijk mooi meegenomen, maar ze komt wel met offers: namelijk dat je ook de minder leuke kanten van ondernemen er moet bijnemen. Het is niet altijd rozengeur en maneschijn.

Op dat vlak zijn er evenveel voordelen en nadelen aan ondernemen, als aan werken in loondienst. De vraag is: ben jij een ondernemer of niet? En ben je dan bereid ook de minder leuke kanten erbij te nemen?

De marketing-misvatting

En dan die marketing…

Het lijkt of de meeste ondernemers denken dat ondernemen alleen maar over marketing gaat.
Dat is een enorme misvatting.

Het allergrootste stuk van het ondernemen zit ‘m in deze 2 dingen:

  • Je basis: wie jij bent, wat jij doet, hoe je het gaat doen en waarom jij doet wat je doet; het fundament waarop alles wordt gebouwd, het plaatje dat moet kloppen
  • Jouw fans en klanten: een oprechte, authentieke, transparante en betrokken relatie tussen jou en je favoriete mensen, en waarbinnen je natuurlijk je belofte als kennisonderneemster waarmaakt

Pas als jij weet WIE je bent en WAAROM je doet wat je doet en HOE je dat authentiek gaat neerzetten, zodat het plaatje helemaal klopt, dan pas ben je begonnen aan het bouwen van een solide basis.

En het is die basis van waaruit jij jezelf authentiek neerzet in de wereld, die ervoor zorgt dat jij een bepaald soort mensen naar jou toetrekt, die zich herkennen in jouw boodschap, die voelen dat jij hun soort mens bent, die merken dat ze heel graag een beroep op jouw diensten willen doen, omdat jij hen het gevoel geeft: het plaatje klopt!

Bovendien… het is dit stukje dat er ook voor zorgt dat jij hoofdzakelijk plezier beleeft aan je ondernemerschap, en je er met plezier ook de minder leuke dingen bijneemt, dingen die er gewoonweg bijhoren.

Eerst de basis, dan de marketing

En nu komt het…

Pas als het bovenstaande stevig is gebouwd, dan pas komt de marketing. Niet eerder. Ook niet je website of je logo, of je Facebookpaginacontentkalender (Scrabble: I win!).

Ik meen het serieus: de meeste ondernemers werken in de verkeerde volgorde, verliezen daardoor kostbare tijd, energie en bakken vol geld, en kunnen zo hard vastlopen en zichzelf verliezen, dat ze er doodongelukkig van worden en de handdoek in de ring gooien…

Maar als jij wéét dat je een ondernemer bént, dan heb je toch geen keuze?
De handdoek in de ring gooien betekent dat je het leven van iemand anders gaat leven… mèh.

Geloof me, zelfs heel veel mensen, die wéten dat ze ondernemers zijn, leven het leven van iemand anders, zonder de handdoek in de ring te gooien, omdat ze niet vertrekken vanuit een solide basis, maar direct naar de marketing gaan, en zich dan gewoonweg verliezen…

Dat is zoals Facebookadverteren zonder je doelgroep te kennen.

Of je huisstijl laten ontwerpen zonder te weten waar je voor staat.

Daar schiet je niets mee op. Het kost je alleen handenvol geld.

Jij bent niet “random”.

Je bent niet “zomaar een ondernemer”.
Jij bent jij, en daar is er maar één van. 

Dáár zitten jouw klanten op te wachten, niet op je gelikte website of je ik-moet-drie-keer-per-dag-op-Facebook-posten-planning.
Maar dan moet je wel weten wie je bent. 
En zo.

Op je smoel

Als mijn basis niet stevig genoeg is, dan is marketing simpelweg een stap te ver. Die vrijheid ook, for that matter.
Dan hoeft er maar een klein dingetje te gebeuren voor ik mijn evenwicht verlies: een puntje van kritiek, een ongevraagd advies, even geen inkomen, een onverwachte rekening, een nacht slecht slapen, etc. Geldt niet alleen voor mijn bedrijf. Ook gewoon in het dagelijkse leven.

*Zwiep* Daar ga ik weer de grond op :-(

Wat is het leven rot, denk ik dan. 

*Ojee* Hier komt ik nooit meer uit, denk ik dan.

Herkenbaar?

Je weet het, je voelt het: het zit niet goed.
Het plaatje klopt niet. Je durft zelfs amper naar het plaatje kijken. De pijn is te groot. Je bent bang overspoeld te raken. Het is gewoon té eng.

Ik weet het.
We hebben het allemaal.
Daar ligt iets onder waar we niet graag naar kijken.
Maar het is wel de weg.
Wil je gelukkig zijn tenminste.

(Mary O’Malley heeft daar een mooi boek over geschreven:
 “What’s In The Way Is The Way“.
De moeite waard om te lezen.)

Eindeloze straatjes

En toch… ondanks dat het eng is, toch wil je het zooooo graag en wéét je gewoon diep vanbinnen dat jij het waard bent.
Toch maar even die marketing proberen dan?

Nope: dat is “the easy way out”: je kan je er kapot in gaan frustreren, jezelf er helemaal in verliezen, tig keer je website overnieuw doen, je teksten herschrijven, nog een social media-platform erbij nemen, weer drie nieuwe online programma’s aankopen, toch maar een VA nemen, je record in gratis-weggevers-downloaden verbreken, etc., of besluiten dat marketing “niet jouw ding is”.

Het gaat je niet helpen.
Je word er alleen maar moe van…
Heel. Erg. Moe.

Je richt je blik verkeerd.

Als je het buiten jezelf zoekt, dan ga je het niet vinden.
Die basis is er al, alleen heb jij jezelf zo diep weggestopt dat je het niet kan vinden, laat staan van daaruit je bedrijf gaan neerzetten, of léven, for that matter.

En wat het ook is: vaak durf je het ook niet te vinden, want dan moet je wel met datgene wat je eng vindt, aan de slag. Daarom richt je je blik naar buiten en ga je als een malle “zoeken”… tevergeefs.

*Bam*

Burn-out.

Of meer van dat soort monsters.

Ik heb dit allemaal zelf ook beleefd. 

Eindeloze straatjes aflopen, om dan te beseffen dat ik eigenlijk alleen maar op de vlucht was voor mezelf, en dat nét daardoor mijn bedrijf niet loopt, want er was niemand om mee te verbinden: ik was er immers niet “echt”.

Ook jouw klanten willen zekerheden.

En als jij niet stevig op je twee voeten staat en je bedrijf neerzet als verlengstuk van wie jij wérkelijk bent (en niet dat flauw afkooksel van wie je denkt te moeten zijn), dan kunnen ze geen hoogte van jou krijgen, zend je gemixte vibes uit of stoot je mensen keihard af
. Of alles wat ik opnoem – tegelijkertijd!
*Ouch*

Success is an inside job

Pas toen ik bereid was om terug te keren naar de basis – mijn unieke, krachtige kern – en van daaruit te gaan ondernemen, dan pas ging de bal aan het rollen.

En in het begin ging dat in horten en stoten… het ene moment durfde ik wel, het andere moment weer niet. Met vallen en opstaan. Elke dag weer een stapje verder. Occasioneel een stapje terug – noem het noodzakelijke tijd voor reflectie, innerlijk werk en bezinning 😉

En dat is wat ook gebeurt bij de 3 onderneemsters, die ik bij het begin van deze lange e-mail aanhaalde. Het is een leerproces. En het hoort erbij. Dit is ook deel van het ondernemerschap.

Succes behalen doe je niet alleen

Jouw buitenwereld is een reflectie van hoe jij zelf in het leven staat. 
Durf jij je ruimte innemen als jezelf, authentiek en “echt”?
Dan ga je ook zien hoe sterk die aantrekkingskracht werkt op jouw favoriete mensen. Waar je ze eerst niet kon vinden, staan ze je nu in grote getale toe te juichen!
It’s thát simple…

Maar dan moet je jezelf wel onder ogen durven komen.
Met je ogen wagenwijd open.
En dat vraagt moed.

Maar ook…
Het gaat zoveel makkelijker en beter als je er niet alleen voor staat. Als er iemand is die met jou meedenkt, die jou helpt opstaan als je bent gevallen, die jouw zachte duwtjes geeft, maar ook eerlijk met je is, die het beste in je naar boven haalt en bij wie jij je veilig bij voelt, om steeds meer jezelf te zijn en te laten zien aan de wereld.

Succes behalen doe je zelden alleen.
Dat zal elke succesvolle ondernemer beamen.

Laat mij jouw favoriete mens zijn, die met jou meewandelt, die begrijpt wat jij doormaakt en die jou helpt de weg terug te vinden naar je kern – ook als het eng is, ook als je voelt dat je het even niet meer trekt – dat is oké. Het is tijdelijk. Het hoort erbij.

Ik wil dat jij er “echt” bent!

Want ik ben er ook “echt”. 

Althans, dat is mijn missie 😉

En het is ook mijn missie – en tevens mijn passie – om andere ondernemende vrouwen, kennisonderneemsters, mijn favoriete mensen dus, zoals jij, te helpen om vanuit een solide basis, een bloeiend en zinvol bedrijf te bouwen, waarmee jij jezelf authentiek in de wereld kan zetten… Want daarmee maak je het verschil. Lees hier wat ik voor je kan betekenen.

“The world needs that special gift that only you have.” 
(~ Marie Forleo, een van mijn favoriete mensen)

Daisy De Boevere

Daisy De Boevere

Coach voor vrouwelijke kennisondernemers

Mijn naam is Daisy De Boevere, gepassioneerd kennisonderneemster sinds 2005. Het is mijn missie om andere kennisonderneemsters te helpen om, vanuit een solide basis, een bloeiend en zinvol bedrijf te bouwen, waarmee zij zichzelf authentiek in de wereld kunnen zetten.

Deel dit bericht

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *