Sta jij aan het roer van jouw bedrijf?

Ik krijg zo vaak van ondernemers te horen dat ze overweldigd raken door voortdurend beschikbaar te moeten zijn voor hun klanten, tig social media profielen moeten onderhouden, een volle mailbox moeten beantwoorden en zelfs de telefoon, terwijl hen dat eigenlijk best wel stoort tijdens het werk, de hele tijd moeten opnemen.

Ook worstelen ze met "moeilijke" klanten, bedienen ze zomaar iedereen, omdat ze schrik hebben anders geen klanten te vinden. Ze laten klanten vaak kiezen hoe ze hun werk doen of wat de aanpak wordt (zodat de klant niet "nee" zegt tegen het aanbod), en ze laten hun klanten hun agenda bepalen.

Huh?
Dan vraag ik me af: wie runt jouw bedrijf? Jij, of de klant?

Maar... klant is toch koning?
Ik snap het. Dat was vroeger een uitspraak die je voortdurend hoorde.
Maar dat was vroeger. En sindsdien is er heel wat veranderd in het ondernemerslandschap.
Gelukkig maar!

Je wil het natuurlijk goed doen. Je wil mooie reviews krijgen en positieve, mondelinge reclame teweeg brengen. En als je ook bent zoals ik vroeger was, een heuse "pleaser", dan wil je allicht IEDEREEN helpen en vind je het moeilijk om je grenzen te stellen, als het gaat om wie wel en wie niet.

Het feit is: klanten voelen dit aan.
En sommigen maken daar misbruik van. Gelukkig is dat steeds een grote minderheid, maar toch... het kan er behoorlijk inhakken.

Denk niet dat het hopeloos is en dat die burn-out onvermijdelijk is.
Nee, in tegendeel, jij kan perfect aan het roer van jouw bedrijf staan én fijne klanten hebben.


Jij mág jouw tijd indelen zoals jij dat wil.
Jij mág jouw bedrijf inrichten zoals jij dat wil.

Ik vertel je 6 geheimen om het roer terug in handen te kunnen nemen en niet langer slaaf te zijn van jouw klanten:

  1. Visualiseer.
    Stel je voor hoe je wil dat jouw bedrijf eruit ziet. Visualiseer wat jij leuk vindt, hoe jij wil werken, hoe jouw klanten daarop reageren en wat voor klanten dit zijn. Het is JOUW bedrijf. Jij mag het inrichten zoals jij dat wil, volgens wat jou energie geeft. Als jij blij wordt van je werk, dan trek je blije klanten aan.
  2. Wees creatief.
    Als je je hebt voorgesteld hoe jouw ideale bedrijf eruit ziet, gebruik dan je eigen creativiteit om oplossingen te vinden. Als jij droomt van meer vakantie, hoe zou je dat bijvoorbeeld kunnen opvangen? Moet je dat telefoonnummer wel vermelden op je site; kan je het niet anders aanpakken? Etc. Gebruik je verbeelding en je komt vast tot een mooie oplossing, die goed voor jou voelt.
  3. Communiceer transparant en eerlijk.
    Houd je klanten niet aan het lijntje. Als jij geen telefoons wil opnemen, geef jouw klanten dan een alternatief dat wél voor jou werkt en wees daar eerlijk over. Als jij helder en transparant communiceert, dan weet jouw klant wat hij/zij aan jou heeft. En dan vallen niet-ideale klanten ook meteen af.
  4. Durf te kiezen.
    Dit is een moeilijke voor multi-gepassioneerde ondernemers zoals wij. Want kiezen voelt als "verliezen". En dat is het ook. Maar je kan niet alles hebben. Of zoals Oprah het zou zeggen: "You can have it all. But not all at once." Als je voelt dat een klant niet bij jou past, kies er dan voor om niet te gaan samenwerken en heb vertrouwen dat er een andere klant naar je toekomt die wél bij je past. Als jij alleen vrouwen wil helpen, doe dat dan. Als jij slechts 1 social media-platform wil onderhouden, doe dat dan. Jouw bedrijf, jouw keuzes. En je trekt vanzelf nieuwe mensen aan die passen bij de nieuwe keuzes die je maakt.
  5. Wees bereid om te ontvangen.
    Als jij nieuwe keuzes maakt, wees dan ook bereid om te ontvangen. Ik weet het, het vraag moed. Maar het ondernemerschap is dan ook aan de moedigen onder ons. Heb de moed om elk dag weer op te dagen en te ontvangen wat naar jou toekomt. Als je niet durft te ontvangen, dan kan je ook geen keuzes maken, want je saboteert de boel nog voor je er iets mee kan. Daarom... stel jezelf open voor wat er naar je toekomt... en beslis dan wat je ermee doet.
  6. Wees dankbaar.
    O zo belangrijk! En veel ondernemers zeggen me dan: "Jaja, dat weet ik wel." Maar ze doen het niet echt. Ze staan er niet echt bij stil. Terwijl het enorm veel verschil voor je kan maken als je bijvoorbeeld je focust verschuift van je zorgen, falen en tekorten, naar wat je wél hebt (bereikt). Focus je je echter op wat er ontbreekt in jouw leven, dan krijg je meer van dat: gebrek. Even zeuren mag, maar blijf er niet in hangen. Doe er iets mee. En dat begint bij dankbaar zijn. Liefst elke dag.

Jij bent het die jouw bedrijf vormgeeft. Niet jouw klant.
Als jij helder en eerlijk bent tegenover jezelf, over wat soort bedrijf jij wil, dan ga je dit ook uitstralen en communiceren, waardoor je precies het soort klanten aantrekt dat bij jou past op dat moment.


Life is simple. Everything happens for you, not to you. Everything happens at exactly the right moment, neither too soon nor too late. You don’t have to like it... it’s just easier if you do.
— Byron Katie

Het gaat allemaal om grenzen stellen, weten wat jij wil en dit ook zo implementeren. Wees een leider. Zet jouw innerlijk leiderschap in. Jouw klanten zullen jou dankbaar zijn.

Het begint dus bij jou. Niet bij jouw klant.
Als jij worstelt met hoe jouw klanten zich tegenover je gedragen, vraag je dan af welk signaal jij hén geeft, waardoor zij de indruk krijgen zich zo te mogen of kunnen gedragen. En pak het dan aan door nieuwe keuzes te maken. 

Boekentip
Dit boek wil ik je van harte aanbevelen: Eén Fan Per Dag, van Jos Burgers.
Een klein, leuk boekje boordevol tips om de verwachtingen van jouw klanten te overstijgen, op een manier die jij leuk vindt. Zo maak jij koning van jouw klanten zonder dat het jou moeite kost. Op jouw manier dus, nog voor jouw klanten koning willen zijn ;-)