Over de nieuwe Facebook-koers

Facebook rolt uit met een nieuwe koers in 2018: "Bringing people closer together". Maar wat betekent dat dan precies voor je Facebookpagina?

In 2017 had Facebook al meermaals aangekondigd dat het vooral zou inzetten op authenticiteit. Facebook wou komaf maken met "engagement bait" en "click bait", om zo spam op jouw tijdlijn zoveel mogelijk te vermijden. Dat vond ik zelf een fijne aanpassing, want ik hou er ook niet van om voortdurend onder valse voorwendselen te worden gelokt door bedrijven om ergens op te klikken, iets te "liken" of te delen.

Als ondernemer die eigenheid, integriteit en authenticiteit hoog in het vaandel draagt, vond ik het alleen maar positief, deze koersverandering. En nu pakt Facebook het nog veel grootser aan. Ze gaan volledig inzetten op posts die waardevolle interactie uitlokken, waarbij het doel is om mensen dichter bij elkaar te brengen. Oftewel, Facebook wil dat we vrienden- en familiebanden strakker gaan aantrekken en dat social media meer gaat bijdragen aan ons geluksgevoel.

Facebook wil dus meer berichten laten zien van vrienden en familie.
En dus minder "publieke berichten" en reclame. Wat wil zeggen dat berichten van (media-)bedrijven minder zullen worden getoond in de tijdlijn.

Facebook merkt namelijk op dat onze persoonlijke berichten veel te vaak worden ondergesneeuwd door nieuwsberichten, reclame en allerhande video's die we passief consumeren, maar waaruit nagenoeg geen waardevolle interactie voortkomt. En dat wordt gezien als storend en nadelig voor onze samenleving. Dat wil Facebook dus aanpakken.

Facebook waarschuwt dus dat bedrijfspagina's en pagina's van o.a. media- en nieuwssites, hun bereik drastisch zullen zien verlagen. Maar ... tegelijk wil Facebook berichten, van waaruit waardevolle interactie ontstaat, als een "conversatie tussen vrienden", net belonen. Terwijl berichten waarop geen of weinig interactie komt, veel minder bereik zullen hebben. Bouwen aan relaties tussen mensen krijgt dus voorrang.

Ik vind het een uitstekende ontwikkeling.
Want geef nou toe, veel ondernemers zitten op Facebook om zoveel mogelijk "likes" en "volgers" te verzamelen. Althans, dat zijn de vragen die ik als businesscoach voortdurend gesteld krijg: "hoe kom ik aan meer volgers?", "hoe vergroot ik mijn bereik?" en "hoe zorg ik ervoor dat mijn posts meer likes krijgen?", etc. Eigenlijk is dit helemaal niet de bedoeling van een platform als Facebook. En gebruikers van Facebook komen niet om die reden op Facebook surfen.

Als je focust op het verkrijgen van zoveel mogelijk "likes" en "volgers" ligt, dan schort er iets aan jouw manier van ondernemen. Want waar het uiteindelijk echt om draait, is om het bouwen aan duurzame vertrouwensrelaties. Maak van vreemden, vrienden, en van vrienden, klanten, remember? Zo'n vertrouwensrelatie is goud waard voor je business.

Maar bij veel ondernemers raakt het bouwen aan vertrouwen ondergesneeuwd door de kick van het verzamelen van "likes" en "volgers". Het beloningssysteem in onze hersenen wordt bijzonder geactiveerd wanneer we weer een nieuwe "like" of "volger" hebben gekregen. Je wordt er letterlijk een beetje "high" van. En zo raak je algauw je initiële intentie kwijt. En dat zullen jouw (potentiële) klanten voelen.

Met deze koerswijziging van Facebook word je uitgedaagd om weer te bouwen aan vertrouwen. Klanten willen weten wie jij bent, voor ze met jou in zee gaan. Jouw focus zou dus moeten liggen op jezelf zichtbaar maken en vertrouwen opbouwen. En dat doe je door jouw volgers op Facebook oprecht te ontmoeten en betrokken te zijn.

Minstens zo belangrijk is authentiek zijn.
Heel veel ondernemers verstoppen zich achter hun bedrijfsnaam en laten nagenoeg niets van zichzelf zien. Dat is de oude, zakelijke aanpak, van hoe het vroeger was. Maar mensen willen zaken doen met mensen, niet met bedrijfsnamen.

En dan bedoel ik: échte mensen.
Niet een of ander alter-ego dat jou lekker weer de kans geeft jouw ware zelf te verbergen. Nee, er is al zoveel "fake" in de wereld. Het is tijd voor de echte jij, met al jouw eigenaardigheden, pluspuntjes én minpuntjes. Durf jezelf te laten zien zoals je bent, en je verkrijgt de interactie waar Facebook jou zo graag voor wil belonen.

Want dat is wat Facebook wil: dat we als mens communiceren met andere mensen. En dat is goed nieuws, toch?

Ik hoor van startende ondernemers namelijk zo vaak dat ze bang zijn dat marketing hen zal veranderen in een of ander salesmonster. Dat ze door marketing iemand zullen worden die ze helemaal niet (willen) zijn. Bij deze: Facebook helpt jou een handje door je uit te dagen op en top jezelf te zijn en vanuit jouw eigenheid met jouw doelgroep te communiceren. Dank je wel, Facebook!

Enkele tips:

  1. Steek je tijd in relevante, waardevolle content. Dompel je onder in de leefwereld van jouw ideale klant en schrijf je content als dusdanig, vanuit wie jij bent en omwille van met wie jij wil samenwerken.
  2. Deel meer persoonlijke berichten en vertel verhalen. Geef jouw volgers een kijkje achter de schermen. Vertel over een fout die je hebt gemaakt en hoe je dat hebt aangepakt. Durf jezelf kwetsbaar op te stellen. Wees bovenal mens. 
  3. Facebook Live doet het nog steeds heel erg goed. Dit wordt door Facebook ook beloond, omdat het vaak veel meer waardevolle interactie teweeg brengt dan een geschreven post. 
  4. Start een Facebookgroep. Facebookgroepen worden vaak als "intiemer" ervaren, waardoor je je (potentiële) klanten nog beter leert kennen. Vaak komt er ook sneller interactie op gang. Let wel: Facebookgroepen zijn arbeidsintensief!
  5. Investeer in e-mailmarketing. Jouw e-maillijst is nog steeds het kostbaarste bezit van je bedrijf, want je hoeft niet door een algoritme heen, zoals op Facebook. Jouw e-maillijst is jouw rechtstreekse lijn met jouw (potentiële) klanten.
  6. Ga adverteren op Facebook. Niet lukraak, maar vanuit een helder plan. Gezien slechts 2 à 3% van je volgers jouw posts zien, is het sowieso een goede investering. Ga bij voorkeur een training over Facebook-adverteren volgen, want het is best complexe materie. Ik heb een uitstekend adres: Birgit Luijk.

Woop woop!
En nu aan de slag!

Hoe ga jij het aanpakken om met het nieuwe algoritme van Facebook vertrouwen te bouwen via je pagina? Ik ben benieuwd...