Hoe kies je een e-mail service provider?

Er is natuurlijk geen eensluidend antwoord.
De enige manier om te ontdekken wat bij jou past is door het zelf te gaan ondervinden.

Wat is een e-mail service provider?
Dat is een e-mailmarketing tool waarmee je e-mailcampagnes kan opzetten, je e-maillijst kan uitbouwen en waarmee je automatische e-mail workflows kan opzetten. Een tool zoals bijvoorbeeld MailerLite, MailChimp, ConvertKit, ActiveCampaign, Drip, Autorespond Nederland, Infusionsoft, ...

Er zijn natuurlijk heel veel van die tools om uit te kiezen.
Wanneer je op zoek gaat naar een e-mail service provider die bij jou past, dan kan je jezelf de volgende 11 vragen stellen:

  1. Is deze provider verkrijgbaar in het Nederlands? Is er Nederlandstalige support? Hoe belangrijk vind ik het om een tool te gebruiken in mijn eigen taal?
  2. Hoe groot is mijn huidige e-maillijst en wat gaat dit me kosten? Past deze provider in mijn budget?
  3. Kan ik contacten makkelijk in- en uit mijn e-maillijst halen? Is deze provider GDPR-conform? Kan ik contacten makkelijk wisselen van groep, segment of lijst? Kan ik contacten makkelijk verwijderen?
  4. Kan ik e-mails sturen op basis van het (klik-)gedrag van mijn contacten? Kan ik tags of segmenten gebruiken?
  5. Kan ik makkelijk mijn webwinkel, shoppingcart en/of leeromgeving koppelen aan deze tool? Indien niet, kan ik deze tool koppelen met Zapier?
  6. Hoe bereikbaar en kwalitatief is de support? Kan ik makkelijk hulp, tutorials en documentatie vinden over het gebruik van deze tool?
  7. Is deze provider betrouwbaar? Krijgt deze tool goede recensies en reviews? Hoe goed scoort deze provider qua "afleverbaarheid" van de e-mails?
  8. Heb ik voldoende opties om opt-ins (aanmeldformulieren) en e-mails vorm te geven? Kan ik mijn huisstijl integreren? Heb ik daar kennis van codering voor nodig?
  9. Kan ik single en/of double opt-in (aanmelden met extra bevestigingsstap) gebruiken? Kan ik mijn eigen bedankpagina's toevoegen in het opt-in (aanmeld-) proces? Kan ik een Facebook-pixel-code integreren?
  10. Welke opties heb ik minimaal nodig om met mijn bedrijf succesvol aan e-mailmarketing te doen? Heeft deze provider alles wat ik nodig heb? Is deze provider ook op lange termijn geschikt voor mijn bedrijf?
  11. Voel ik me thuis in de back-end (hoe je achter de schermen met deze tool kan werken) van deze provider? Kan ik op elk moment overzicht houden? Word ik niet overladen met opties die ik toch niet gebruik? Is deze tool voldoende intuïtief en is de leercurve niet te steil?

Allicht zullen niet alle vragen relevant voor je zijn.
Maar ze kunnen je wel inspireren om de juiste keuze te maken voor jouw bedrijf.

Belangrijk is dat je een keuze maakt die jou niet alleen op korte termijn, maar ook op lange termijn vooruit helpt. Verhuizen van provider is niet altijd even makkelijk of mogelijk. Meestal kan je je contacten en lijsten meenemen, maar verlies je je automatische workflows, statistieken, segmenten, tags en opmaak.

Wil je mijn keuze weten?
Ik kies resoluut voor MailerLite.
Door de jaren heen heb ik heel wat e-mail service providers uitgeprobeerd, maar sinds ik MailerLite heb ontdekt, voel ik me helemaal thuis. Ik gebruik deze provider nu al enkele jaren en ik wil er zeker nog niet weg.

MailerLite is makkelijk in gebruik, ook als je geen kennis hebt. De tool werkt erg intuïtief en heeft alles wat je nodig hebt om een goede start te maken met e-mailmarketing en op termijn door te groeien.

De leercurve van MailerLite is een pak minder steil dan de populaire MailChimp en ActiveCampaign. MailerLite beschikt bovendien over veel meer stijlopties, zodat je je huisstijl en branding feilloos kan integreren. En bovendien is de tool goedkoper (tot 1000 contacten levenslang gratis).

Ga met MailerLite aan de slag en ontvang 20 dollar korting als je upgradet →

Welke e-mail service provider verkies jij?
Ik raad je aan om bij alle providers die jou aanspreken een gratis (proef-)account te openen en te gaan experimenteren. Alleen zo leer je een tool écht kennen en kan je kijken of je het fijn vindt om met deze tool te werken, voor je investeringen gaat doen. Succes!