Hoe groot moet jouw e-maillijst zijn?

Zo groot mogelijk, denk je allicht.
En ja, hoe groter jouw lijst, hoe meer kans je maakt op een klant.

Maar, wat heb je aan een grote lijst contacten, als het mensen zijn die eigenlijk niet echt geïnteresseerd zijn in wie jij bent en wat je te bieden hebt?

Helemaal niets.
Het is zonde als jouw focus uitsluitend ligt op het laten groeien van jouw lijst, zonder in te zetten op leuke, geïnteresseerde contacten, jouw ideale klanten dus.

Wat jij wil is vooral een lijst met oprecht betrokken fans.
En dat begint klein. Iedereen moet ergens beginnen, toch?

Het goud in je lijst zit 'm vooral in contacten die staan te popelen om meer van jou te lezen, die oprecht geïnteresseerd zijn en precies in jouw doelgroep passen. Als je vanuit dit opzicht jouw e-maillijst kan laten groeien, dán ben je goed bezig.

Jouw e-maillijst is goud waard. Jouw lijst is helemaal van jou. En daarom veel meer waard dan ongrijpbare volgers op de sociale media.


Jouw e-maillijst is jouw meest directe lijn met jouw potentiële klanten.

Hier kan je écht het beste van jezelf laten zien. In de waarde die je deelt. Het is persoonlijker en intiemer. Niet de hele wereld leest mee.

Wat ik absoluut fantastisch vind is dat mijn e-maillijst exclusief kan zijn.
Via mijn e-mails deel ik dingen die ik nergens anders deel. Mijn contacten worden daardoor heuse insiders. Ze krijgen steeds een first scoop en readers-only informatie. 

Deze strategie leek voor mij vanzelfsprekend. 
Ik zag 'm al eerder bij Marie Forleo, mijn businesscoach, en net daarom bleef ik haar e-mails met veel aandacht lezen. Omdat ik me op die manier verbonden met haar voelde. Ze geeft aan haar e-mails altijd een persoonlijke, readers-only kwinkslag à la Marie. Héérlijk!

Dus... waarom jouw contacten ook die eerste rij niet gunnen?
Dat is de kracht van mailen naar jouw lijst. Begin klein, maar maak het betrokken en exclusief. Dan willen meer mensen op je lijst, want wat je biedt is waardevol.

Voor mij is het intussen ook al bewezen dat je geen grote lijst hoeft te hebben om omzet te kunnen draaien. Zo verdiende ik mijn allereerste 100 euro met een lijst van slechts 15 contacten. Kort daarna verkocht ik verschillende trajecten van 300 tot wel 850 euro met een lijst van amper 35 contacten.


Liever een kleine, kwalitatieve lijst, dan een grote lijst waar je nauwelijks iets aan hebt.

Door te groeien is het makkelijk om je belangrijkste focus uit het oog te verliezen. Je krijgt namelijk een heuse "high" van grotere aantallen en hogere cijfers. Als je focus verschuift naar de cijfers, dan verandert ook jouw intentie, en dat voelen jouw contacten.

Ik geloof daarom niet in slimme e-mailmarketing om zo snel mogelijk een grote lijst te groeien, maar in groei vanuit oprechte betrokkenheid en integriteit. Ik laat mijn contacten zelf beslissen of ze in mijn e-maillijst willen (blijven). Ik hoef en wil ze niet overtuigen.

En net omdat ik er mijn hart en ziel in leg, wérkt het ook voor me, met een kleinere lijst. Voor mij is het pure fun. Ik word er telkens weer blij van om te mailen. Ik haal er veel voldoening uit en ik krijg ook leuke reacties.

Vraag je dus niet af hoe je zo snel mogelijk een grote lijst kan groeien, maar hoe je je lijst voor je kan laten werken. Op een manier die jou blij maakt en energie geeft. En misschien is het bij jou niet met schrijven, maar met video of audio. Wat maar bij jou past.

Wees niet bang dat jouw lijst te klein is.
Ga niet gefrustreerd of obsessief manieren zoeken om jouw lijst te laten groeien. Stel jezelf eerder de vraag: hoe wil jij betrokken zijn bij jouw contacten?

Bedenkt ook dit: elke succesvolle ondernemer begon ooit met een kleine lijst.
Focus je dus op jouw betrokkenheid en jouw pure intentie en laat je lijst vanzelf groeien met minstens zo betrokken contacten. Je zal zien dat je lijst helemaal niet groot hoeft te zijn om er fijne klanten uit te halen.