Goud in je e-maillijst, als je 'm "schoon" houdt

Regelmatig verwijder ik een heleboel contacten uit mijn e-maillijst.
Allemaal contacten die in de afgelopen 60 dagen geen enkele e-mail hebben geopend.

Waarom?
Als je heel veel inactieve contacten in je lijst hebt zitten, dan heeft dit een effect op de "afleverbaarheid" van je e-mail. En dat is natuurlijk niet leuk voor de mensen die wél jouw e-mails willen lezen.

Want, als contacten herhaaldelijk jouw e-mail niet openen, of jouw e-mails komen steevast in hun spamfilter terecht en zij corrigeren dit niet vanuit hun e-mailprogramma, dan gaan veel e-mailprogramma's jouw e-mails een lagere kwaliteitsscore geven, waardoor ze vaker als spam zullen worden aanzien.

Daardoor kan het gebeuren dat e-mailprogramma's zoals Gmail, Hotmail, etc. jouw e-mails gaan tegenhouden. Ik heb dit meermaals zien gebeuren bij ondernemers, via mijn werk als virtueel professional, waarbij ik vaak een kijkje achter de schermen van hun e-mail service provider mocht nemen.

Ook gebeurde dit laatst bij een leverancier van maaltijdboxen, bij wie ik klant was. In het begin ontving ik alle e-mails, maar na verloop van tijd belandden steeds meer e-mails in mijn spamfilter, omdat Gmail had beslist dat de kwaliteit niet voldoende was. Als heel veel mensen de e-mails niet openen, dan krijg je dus iets gelijkaardigs.

Je kan in je eigen e-mail service provider (MailerLite, MailChimp, Active Campaign, ...) nakijken hoe het met jouw statistieken is gesteld. Enerzijds kan je zien of jouw e-mails als spam worden gerapporteerd. Anderzijds kan je kijken hoeveel mensen er in jouw lijst zitten die nog nooit een e-mail hebben geopend. En ten slotte kan je kijken hoeveel mensen er in de laatste 60 dagen geen e-mails meer hebben geopend, door je contacten te filteren of te segmenteren.

Wanneer je die mensen verwijdert, dan ga je een groot verschil merken in jouw "open rate"-statistieken (de mate waarin jouw e-mails worden geopend). En dat is voor e-mailprogramma's het signaal dat jouw e-mails wel degelijk worden gelezen, en ze dus kwalitatief zijn. Daardoor verbetert de "afleverbaarheid" van je e-mail: toekomstige contacten zullen meer kans hebben dat ze jouw e-mail ontvangen en dat de spamfilter wordt vermeden.


Jouw e-maillijst is goud waard, maar dan moet je wel regelmatig een inspanning leveren om jouw lijst “schoon” te houden.

Stel jezelf de vraag: wil ik graag een kleinere lijst met fijne, actieve contacten en een prima "afleverbaarheid", of wil ik liever een grote lijst waarvan de meeste e-mails niet eens aankomen?

Ik weet in elk geval wat ik kies ;-)