E-mailuitschrijvingen zijn gewéldig!

Vroeger kreeg ik altijd zo'n wrang gevoel wanneer ik een uitschrijving voor mijn nieuwsbrief kreeg. Ik ging aan mezelf twijfelen. Ik voelde me persoonlijk geraakt, alsof ik niet goed genoeg ben. En ook al heb ik 100 nieuwe aanmeldingen en blijft 99,9% van mijn contacten IN mijn e-maillijst, die ene uitschrijving verpestte alles. Herkenbaar?

Oké, het is natuurlijk niet leuk om uitschrijvingen te hebben.
Want je wil dat iedereen met veel plezier jouw nieuwsbrieven blijft lezen. Het is dus wel normaal dat zo'n uitschrijving jou niet lekker zit. De meeste mensen, waaronder ikzelf, vinden het lastig om dat niet als een afwijzing te zien.

Maar het hoeft geen afwijzing te zijn.
Wat als het simpelweg betekent dat iemand wil aangeven dat hij of zij niet jouw ideale klant is? 

Het zegt niets over jou of jouw capaciteiten. Het betekent wel dat wat jij aanbiedt gewoonweg niet past bij die persoon. En dat is prima, toch?

Ik hou eigenlijk heel erg van orde. 
Ik heb er een kunst van gemaakt om bijvoorbeeld mijn Facebook-account in te richten zoals ik dat wil. Met alleen de pagina's die ik écht leuk vind om te volgen, de mensen van wie ik echt graag updates lees en groepen waar ik echt iets aan heb. Zoveel rust dat mij dat schenkt.

Voor mij is het ontzettend belangrijk dat ik in contact sta met de juiste mensen, via het juiste platform én op een manier die bij me past.

En dat geldt ook voor mijn e-maillijst. 
Het zijn uiteindelijk mijn (potentiële) klanten waar ik een vertrouwensrelatie mee wil opbouwen. En om vertrouwen te kunnen scheppen, moeten mijn contacten zich ook thuis voelen in mijn e-maillijst.

Overal hoor je businesscoaches roepen dat lijstgroei ontzettend belangrijk is.
Dat is best logisch, want hoe meer contacten in jouw e-maillijst, hoe meer kans op klanten.

Maar toch... de kwaliteit van jouw lijst is nog véél belangrijker.
Wat heb je aan een lijst van duizenden contacten, als ze helemaal niet geïnteresseerd zijn in wie jij bent en wat je te bieden hebt? Omdat ze alleen maar jouw gratis weggever willen?
Niets.


Focus op ideale klanten. Zo creëer je een ideale e-maillijst.

Als ondernemer wil ik in elk geval samenwerken met mensen die blij zijn met mijn hulp, en met wie ik de samenwerking als erg prettig ervaar. Dat zijn de mensen die ik met veel plezier in mijn e-maillijst wil hebben. Daarom is het belangrijk dat al de rest zich uitschrijft :P

Het klinkt misschien een beetje raar, maar zo'n uitschrijflink is een heuse zegen.
Vooreerst omdat je dus geen contacten in je lijst wil die helemaal geen "klik" met je hebben. Anderzijds, omdat je natuurlijk ook niet wil dat jouw contacten jouw e-mails als "spam" gaan aangeven.

Het lastige is, dat als je er een punt van maakt bij uitschrijvingen, mensen eerder geneigd zullen zijn om jouw e-mails te "flaggen" als spam, dan om zich uit te schrijven.

Zorg dan ook dat de uitschrijflink makkelijk te vinden is, én werkt.
Met de nieuwe GDPR-wetgeving, die op 25 mei 2018 in werking treedt, ben je dit zelfs verplicht.

Spam-meldingen en ongeopende e-mails verzieken de kwaliteitsscore van jouw e-mails, waardoor ze door e-mailprogramma's vaker als spam zullen worden gemarkeerd. Hoe dat precies zit, lees je hier. Als je weet dat elk e-mailprogramma tegenwoordig een "spam-knop" heeft, dan zet je die uitschrijflink maar beter op een zichtbare plaats.

Sommige businesscoaches raden je net af om je uitschrijflink makkelijk vindbaar te maken. Ze adviseren je dit, zodat je contacten ontmoedigd en dus minder uitschrijvingen zou hebben. Bijvoorbeeld door veel ruimte te laten tussen de tekst van je e-mail en je handtekening waar de uitschrijflink komt.

Ik vind het geen goed idee. Want dan ligt die "spam-knop" opeens veel dichterbij. Veel mensen zijn gemakzuchtig. Maak ze het dus makkelijk om zich uit te schrijven, niet om die "spam-knop" te gebruiken.

Ik ben voor het respecteren van de mailbox van je contacten.
Voor mij voelt het veel oprechter en integerder om mijn contacten de vrijheid te geven om zelf te beslissen: wie zich wil uitschrijven, mag. Want daar is altijd een reden voor (namelijk dat die persoon niet in mijn e-maillijst past).

Maar soms kan het gebeuren dat iemand zich uitschrijft omwille van een andere reden. Bijvoorbeeld omdat hij/zij zich niet zo verbonden voelt met wat jij schrijft, ook al behoort deze persoon wél tot jouw ideale doelgroep. Dat kan als je bijvoorbeeld je e-mails telkens naar je hele lijst stuurt, terwijl je wel een specifieke doelgroep aanspreekt.

Ik geef een voorbeeld.
Misschien geef jij zwangerschapscursussen en heb jij allemaal vrouwen in je lijst zitten die graag zwanger willen worden of zwanger zijn. Maar als jij een aantal e-mails schrijft over zwanger zijn van een tweede kind, dan vindt niet elke vrouw, die bijvoorbeeld nog nooit zwanger is geweest of zwanger is van een eerste kind, dit interessant. Daardoor krijgen deze vrouwen de indruk dat zij niet in jouw doelgroep passen. En dan schrijven ze zich misschien uit.

Wat interessanter is, is dat je gaat segmenteren. 
Kom te weten welke vrouwen uit jouw lijst nog nooit zwanger zijn geweest, welke vrouwen een eerste kind verwachten, en welke vrouwen reeds een eerste kind hebben gehad, etc. Bevraag jouw contacten en deel ze in volgens wat je te weten komt. Dit is belangrijke informatie zodat jij de juiste e-mail naar de juiste contacten kan sturen. En zo voorkom je dat ideale klanten zich uitschrijven. Klinkt logisch, toch?

Bij de meeste e-mail service providers, zoals MailerLite, ActiveCampaign of MailChimp, kan je tegenwoordig segmenten of tags maken. Zo kan je specifieke e-mails sturen, naar een specifieke groep contacten. Handig!

Verder is het ook belangrijk dat je bij het opt-in formulier (het aanmeldformulier op je website dus) steeds vermeldt wat men mag verwachten als men zich aanmeldt. Ook dit wordt verplicht volgens de nieuwe GDPR-wetgeving. Zo voorkom je dat contacten zich uitschrijven voor e-mails die ze niet hadden verwacht.

Het is bijvoorbeeld "not done" om jouw gratis weggever te beloven en gelijk een hele resem e-mails na te sturen, tenzij je precies bij het aanmeldproces aangeeft hoeveel e-mails men mag verwachten. Ook mag je contacten die jouw gratis weggever aanvragen, niet zomaar toevoegen aan jouw nieuwsbrief-lijst. Ook daar moet je hen eerst toestemming voor laten geven.

Ten slotte, schrijf authentiek.
Ga niet schrijven om te schrijven. Omdat je per se die wekelijkse e-mail de deur uit wil. Contacten voelen feilloos aan wanneer je de boel forceert of faket, en wanneer je oprecht bent. Wees je dus steeds bewust van je intentie, voor je een e-mail verstuurt.

En dan nu, aan de slag!
Ik geef je meteen ook een uitdaging: erken wat je voelt bij uitschrijvingen. Laat het gevoel toe. Vier daarna feest. Want jouw e-maillijst is zonet weer wat waardevoller voor je geworden.