Het gebeurt zo vaak dat ik ondernemers dingen zie doen op Facebook, waarvan ik weet dat het hen heel wat kan kosten. Ai ai, denk ik dan 🙁

Ik noem de 5 grootste fouten die ik de voorbije weken heb gezien:

Fout 1: Berichten over jouw bedrijf posten op je persoonlijk profiel, i.p.v. op jouw bedrijfspagina

Facebook is heel duidelijk over haar richtlijnen.
Commerciële berichten horen op jouw bedrijfspagina, niet op jouw profiel. Wie herhaaldelijk commerciële berichten plaatst op een persoonlijk profiel, loopt het risico geblokkeerd te worden.

Bovendien, jouw vrienden en familie worden hoogstwaarschijnlijk niet jouw meest ideale klanten. En het is gewoon onhaalbaar om jouw bedrijf op die manier te laten groeien. En eerlijk gezegd? Ik vind het ronduit irritant wanneer mijn eigen Facebook-vrienden dat doen. Want dat is niet wat ik wil lezen vanaf hun persoonlijk profiel.

Af en toe eens iets relevant posten op jouw persoonlijke profiel over jouw bedrijf mag natuurlijk, maar doe het dan niet als een promotie-bericht, maar omdat je oprecht iets over jouw bedrijf wil vertellen aan jouw vrienden en familie.

Fout 2: Berichten delen op je persoonlijk profiel vanaf jouw bedrijfspagina

Doe het niet! Of toch zeker niet te vaak.
Ook dit is niet conform de Facebook-richtlijnen. Als je dit herhaaldelijk doet, dan zal Facebook jouw pagina afstraffen door jouw bereik drastisch te verkleinen.

Het heeft trouwens totaal geen zin om dat te doen.
Ook al worden persoonlijke berichten vanaf jouw profiel vaker gelezen, commerciële berichten horen daar helemaal niet thuis. Bovendien kan je je bedrijf niet laten groeien via jouw persoonlijk profiel. Wederom: ik vind het zeer irritant en “ontvolg” zo’n profiel heel snel.

Focus je liever op het zichtbaar maken van jouw bedrijfspagina door in te zetten op jouw ideale doelgroep.
Bijvoorbeeld door een vertrouwensrelatie met jouw volgers en fans uit te bouwen op jouw pagina, en door te adverteren vanaf jouw pagina om zo het aantal volgers en fans uit te bereiden.

Fout 3: Een bericht slechts één keer posten en daarna nooit meer

Wat zijn we toch allemaal bang om opdringerig over te komen op onze fans en volgers.
Terwijl gemiddeld slechts 2 tot 3% van onze volgers en fans onze berichten in hun tijdlijn te zien krijgen, als je niet adverteert. Dat is bitter weinig 🙁

Daarom is het slimmer om berichten vaker opnieuw te plaatsen.
Je kan ze lichtjes aanpassen of variëren als je liever niet identiek hetzelfde post. Sommige blogberichten zijn zelfs qua content tijdloos en kan je dus met regelmaat opnieuw plaatsen, zodat ook nieuwe fans en volgers ze kunnen lezen.

Je Facebookpagina staat immers nooit stil.
Als je het goed aanpakt, dan groeit jouw aantal volgers en fans op dagelijkse basis. Maar daarvoor moet je ook betrokken blijven bij jouw fans en volgers en dus regelmatig posten en ook opnieuw posten.

Zeker als je een aanbod doet, doe je het best niet 1 keer, want mensen hebben gemiddeld 7 herinneringen nodig voor ze besluiten klant bij je te worden. Met 1 keer posten en dan hopen dat ze toehappen, maak je het echt niet realistisch.

Natuurlijk moet je ook niet gaan overdrijven.
Kijk wat passend is naargelang wat je doorgaans op jouw Facebookpagina plaatst. Als je gewoonlijk 1x per dag een bericht plaatst, dan moet je ook niet 3x hetzelfde bericht op dezelfde dag gaan plaatsen. Spreid het naargelang wat goed voelt, maar durf in herhaling te vallen.

Fout 4: Nooit reageren op reacties

Het gebeurt zo vaak dat ik zie dat ondernemers gewoonweg niet reageren op reacties.
Ze zien de reacties binnenkomen, maar denken dat het goed zo is. Hun doel is om meer betrokkenheid van hun fans en volgers te krijgen, maar dat werkt natuurlijk in twee richtingen. Ook jouw betrokkenheid moet er zijn!

Ik reageer op alles!
Als ik niets zinnigs te antwoorden heb (want je moet er natuurlijk ook niet om doen), dan krijgen ze van mij op z’n minst een like of een hartje. Ik beschouw mijn Facebookpagina dan ook als mijn huis waarin ik mensen ontvang. En niets is zo onbeleefd en irritant als een gastvrouw die niet in gesprek wil gaan met haar gasten, toch? 😉

Fout 5: Geen storystelling gebruiken

Wat ik vaak zie bij ondernemers die bijvoorbeeld producten verkopen, is dat ze gewoon een foto plaats van het product op hun Facebookpagina en daarmee hopen dat de foto op zich verkoopt. Dat is zelden het geval.

Andere ondernemers posten droogweg een omschrijving van het product of de dienst die ze verkopen en hopen dat het product of de dienst op zich dan verkoopt. Nope, werkt ook meestal niet.

Mensen kopen van mensen.
Ze willen weten bij wie ze kopen. Wie is het gezicht achter het bedrijf. Waarom doe jij wat jij doet? Waarom zouden ze überhaupt bij je moeten kopen?

Elk product en elke dienst heeft een verhaal.
Zijnde het verhaal achter het product of de dienst, maar ook het verhaal van wie jij bent, wie het koopt en wat je ermee kan (be)halen.

Mensen willen ervaringen lezen, verhalen en insider-information lezen, van echte mensen, zoals jij en jouw klanten. Ze willen zich verbonden voelen met jou en jouw product/dienst, voor ze klant bij je worden.

Dus, vertel een verhaal als je een foto van een product plaatst.
Laat je zien, laat je kennen, maak je zichtbaar. Vertel een grap. Vertel een interessant weetje of een anekdote. Deel testimonials en reviews.

Weet wie jouw klanten zijn en maak een connectie met hen.
Maak het herkenbaar voor hen, zodat ze weten dat zij jouw dienst of product nodig hebben. En dat jij de persoon bent om hen te helpen.

Nu is het aan jou

Dit zijn 5 grote fouten die ik ondernemers heel vaak zie maken en dat kost hen heel wat: omzet, klanten, bereik, betrokkenheid, en het kan hen zelfs hun Facebook-account kosten in het ergste geval. Maak ze dus niet!

Hoeveel van bovenstaande fouten maak jij?
Heb jij nog fouten gezien op Facebook?
Of dingen op Facebook waar jij je vragen bij stelt?

Laat het me weten in een reactie 🙂
Wil je meer tips ontvangen? Meld je dan onderaan deze pagina aan voor mijn wekelijkse nieuwsbrief.

Aan de slag met het creëren van Facebook-content

Ben je op zoek naar inspiratie voor jouw Facebookpagina?
Ik heb voor jou een gratis spiekbrief uitgewerkt, met een heleboel ideeën om waardevolle content voor jouw Facebookpagina te creëren. Van deze ideeën krijg je vast ook nog nieuwe ideeën om toe te voegen. Je kan de gratis spiekbrief hieronder downloaden:

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ik deel jouw gegevens nooit met anderen.

Pin It on Pinterest

Share the love!

Maak een andere ondernemer blij door dit artikel te delen :-)